icon-alerticon-arrowicon-checkicon-closeicon-facebookicon-flickrglueinfoicon-linkicon-linkedinicon-lockicon-menuicon-pencilicon-pinicon-searchnoun_42941_ccicon-slideshareicon-twittervovicon-youtube

Tractebel brengt haar digitaal dna in kaart

Advertorials
Tractebel

Tractebel behoort tot de Engie-groep en is wereldwijd één van de grootste spelers op het vlak van engineering en consultancy voor energie, water en infrastructuur. Het actieterrein van het bedrijf is de voorbije jaren snel geëvolueerd, met name door de liberalisering van de energiemarkt en de opkomst van producenten van hernieuwbare energie. Daardoor veranderde ook de aard van de projecten waar Tractebel op werkt, met meer nood aan een multidisciplinaire aanpak.

Tractebel heeft kantoren in 33 landen. De 4.400 medewerkers zijn actief op projecten in 130 landen. Dat vraagt een nauwe samenwerking, niet alleen met de diverse opdrachtgevers, overheden en andere stakeholders, maar ook intern, tussen collega’s uit verschillende afdelingen, expertisedomeinen, landen en continenten.

Digitale technologie, digitale cultuur

Om in die veranderende markt succesvol te blijven, kiest Tractebel voluit voor digitale transformatie, gekoppeld aan innovatie en internationale samenwerking. Het bedrijf begrijpt dat het daarbij de digitale manier van werken in zijn DNA moet opnemen. Om de medewerkers – ongeacht hun locatie – met de juiste informatie te ondersteunen, rolt Tractebel wereldwijd een uniforme ICT-omgeving uit voor ERP, CRM en HR. Dat zorgt doorheen het bedrijf voor één versie van de waarheid, met accurate informatie over projecten, klanten en de eigen medewerkers.

daniel-develay-VAR6584-150x150.jpg

Daniel Develay (©Andreas Varnhorn)

"We beschouwen het digitale verhaal in de eerste plaats als een opportuniteit. De nieuwe digitale cultuur geeft de medewerkers meer vrijheid, maar vraagt ook meer verantwoordelijkheid. Ze biedt ons de kans om de dingen beter te doen, niet alleen als persoon, maar ook als bedrijf. One Company, one team."

-- DANIEL DEVELAY, CEO TRACTEBEL

De technologie vormt echter maar één deel van het verhaal. Bij de digitale transformatie komt ook een belangrijke culturele verandering kijken. De klanten van Tractebel hebben almaar grotere verwachtingen op het vlak van samenwerking, bereikbaarheid en service. Die klanten opereren vaak met virtuele teams, verspreid over diverse locaties. Ze verwachten van Tractebel dat het bedrijf heel eenvoudig op die manier van werken inpikt. Dat was precies het onderwerp van het leertraject bij Tractebel: het inzicht in de dringende en dwingende nood om de digitale manier van samenwerking – intern en extern – te verankeren in het DNA van het bedrijf.

Digital Map®

De eerste stap van het project bestond erin de digital readiness van de managers en de teams in kaart te brengen, vervolgens te kijken waar zich ruimte voor verbetering bevond en ten slotte op die aspecten een leertraject toe te spitsen. Het in kaart brengen van de digital readiness met de Digital Map®-methode werd uitgevoerd door Kluwer-partner Stragilon. De Digital Map® vertrekt vanuit twintig concrete digital capabilities die de digitale vaardigheden en de digitale mindset van de medewerkers – en zo van de organisatie – tastbaar maken.

Bij Tractebel kreeg iedere manager – het waren er 150 in totaal – een score op die digitale competenties, zoals bijvoorbeeld information sharing of knowledge transfer. De Digital Map® bezorgde Tractebel een concreet zicht op de bestaande situatie: van iedere manager, van ieder team en van de organisatie als geheel, afgezet tegen wetenschappelijk onderbouwde referentiedata. Om van de bestaande naar de gewenste situatie te evolueren, kreeg iedere manager en ieder team een reeks concrete aanbevelingen. Na een zestal maanden volgt een evaluatie, waarbij de geboekte vooruitgang bij Tractebel in kaart wordt gebracht.

Erik-Van-Celst-150x150.jpg

"De nieuwe manier van werken – en het bijhorende remote leadership – geven aanleiding tot nieuwe synergiën. We bundelen de expertise die aanwezig is op de verschillende sites in virtuele teams. Bij de nieuwe aanpak is er meer nood aan overleg, maar de beschikbaarheid van nieuwe technologie – met name om vanop afstand samen te werken – dekt die behoefte voor een groot stuk af."
-- ERIK VAN CELST, PRODUCT DIRECTOR SUSTAINABLE CITIES & TRANSPORT, TRACTEBEL

Digital-Map-voorbeeld.jpg

Leertraject op maat

Met de Digital Map® als startpunt, werd een leertraject uitgewerkt op maat van de managers, met een focus op twee pijlers: remote leadership & digital collaboration en performance preview. Met het leertraject rond remote leadership ontwikkelen de managers een constructieve en productieve werkrelatie binnen teams waarvan de medewerkers op afstand samenwerken. De performance preview biedt een alternatief voor de het klassieke evaluatiegesprek. De aanpak is gericht op commitment, performance, motivatie en persoonlijke ontwikkeling van medewerkers die binnen die nieuwe, virtuele teams samenwerken.

Isabelle-Hendrickx-150x150.jpg

"Met de performance preview kijken we meer naar de toekomstige mogelijkheden van de medewerker dan naar zijn of haar prestaties uit het verleden. Wat is de echte kracht van een medewerker, wat zijn de behoeften en ambities? We willen medewerkers de kans geven om hun sterktes te ontwikkelen, in een omgeving die complementariteit en samenwerking stimuleert."
-- ISABELLE HENDRICKX, PRODUCT DIRECTOR TRANSMISSION & DISTRIBUTION, TRACTEBEL

Duurzaam resultaat

Het project heeft het digitale DNA-profiel van Tractebel gewijzigd. Het zorgde voor een hoge graad van bewustzijn dat de digitale manier van werken bepalend is voor de toekomst van Tractebel. Dankzij het project wijzen alle neuzen bij het bedrijf vandaag grensoverschrijdend in dezelfde (digitale) richting. Met het project heeft Tractebel een basis gelegd waarop het in de toekomst verder kan werken. Nieuwe metingen laten immers toe om aansluitend en heel gericht specifieke competenties te ontwikkelen of te versterken.

Sarah-Ouziaux-150x150.jpg

“De manier waarop we samenwerken met collega’s en partners verandert drastisch. Cross-culturele communicatie groeit uit tot de nieuwe norm. Nu zijn we in staat om cross-culturele teams samen te stellen en leerden we hoe we de teamleden vanop afstand kunnen aansturen.”

-- SARAH OUZIAUX, DIRECTOR MARKETING & INNOVATION BIJ TRACTEBEL

Met het hierboven beschreven Digital Readiness-leertraject bij Tractebel is Kluwer Opleidingen genomineerd voor de HR Excellence Awards in de categorie ‘Best Learning & Development Company’. De uitreiking vindt plaats op 16 november 2017.

Interesse in een gelijkaardig traject in uw organisatie?

Met de wetenschappelijk onderbouwde Digital Map®-methode worden 20 digitale capabilities  in kaart gebracht en krijgt een organisatie inzicht in zijn bestaande ‘digital readiness”.

Dat biedt een ijkpunt voor verdere ontwikkeling en bijsturing. Interesse in een gesprek over de opportuniteiten voor uw organisatie?

Neem dan contact op met learning consutant Koen Dierckx  op het nummer +32 15 36 21 78 of via koen.dierckx@wolterskluwer.com.