3 inzichten over e-learning (die handig zijn voor opdrachtgevers)

Dossiers VOV-Pitstops Learning in the mix
Wim

E-learning als holy grail is definitief passé

E-learning kan gedefinieerd worden als zo’n beetje alles waarbij je online leert. Van powerpoint tot serious game. Eind vorige eeuw werd dit ontvangen als de holy grail, als dé vervanging van klassikale trainingen. In dat enthousiasme is het begrip verbrand geraakt. Veel onderzoek heeft ondertussen uitgewezen dat blended learning, een mix van online leren en live workshops of ander klassikale vormen van leren, pedagogisch het beste werkt. Waarbij het interessant is om wat Epyc noemt ‘het papegaaienwerk’, stof die terugkeert, die door iedereen gekend moet worden en wat best zo basic en eenvoudig mogelijk wordt uitgelegd, in e-learning te vatten. En alles waarvoor uitwisseling interessant in – denk aan rollenspellen, debriefing – klassikaal te houden. Ideaal bij bijvoorbeeld het leren van een taal, is jezelf thuis voor te bereiden met online driloefeningen, om het vervolgens in een live rollenspel te oefenen.

E-learning breekt uit LMS

Veel organisaties werken met een LMS, een Learning Management System waarin de dienst HR kan bijhouden wie wat wanneer heeft geleerd en hoe dat werd geëvalueerd. Modules e-learning kunnen hierin een plaats krijgen. Maar e-learning wordt steeds meer gebruikt voor het zogeheten ‘learning on demand’. Kennis die je nu, op dit moment, nodig hebt. Bijvoorbeeld thuis, als je op Youtube opzoekt hoe je een lamp moet indraaien. Het is niet handig als dat in een LMS zit. E-learning kan ook vorm krijgen in een campagne, bijvoorbeeld voor STIB-NMBS waar Epyc een serie van tien video’s over de gevaren van bellen of sms-en tijdens het rijden, maakte.

L&D-ers zijn van ondergeschikt belang voor ontwikkelaars van e-learning

WAAT???!!!! Ja, toch wel. De medewerker van HR of de vormingsdienst komt weliswaar met de vraag “wij willen ongeveer zoiets, voor dat budget”, maar e-learning ontwikkelaars hebben veel meer aan de zogeheten Subject Matter Experts, de vakexperten. Zij weten wat de leerdoelstellingen zijn, wat de mensen moeten kennen na de cursus. Probleem met die mensen blijkt dan weer dat ze álles in de cursus willen steken. Een trucje om hen te dwingen afstand te nemen van hun expertisedomein en te focussen op de kern, is de doelgroep te vatten in ‘personas’ (“dit is Harry, hij is arbeider, 35 jaar, heeft deze-en-deze kennis, deze-en-deze hobby’s, zit niet graag achter de computer maar heeft wel een smartphone”, etc.). “Daar kun je ze mee naar huis sturen,” aldus Bram en Wim. En anders is er altijd nog de ‘meer weten’ button, waar de diepere lagen van kennis kunnen worden onder gestopt.

Het team van Epyc gaf ook zeer nuttige tips om een e-learning opdracht vlot te laten verlopen:

  • Denk vantevoren na over content, doelgroep en leerdoelstellingen
  • Bedenk welke onderdelen van de content best in e-learning te vatten zijn en welke beter klassikaal worden/ blijven
  • Betrek intern veel mensen bij de opdracht. Vakexperten, marketingmensen, leidinggevenden, … Hoe meer input uit verschillende domeinen, hoe groter de kans dat er daarna geen aanpassingen moeten worden gedaan.
  • En zie vooral ook dat vanaf het begin goedkeuring wordt gegeven door de juiste mensen
  • Maar zorg wel voor één aanspreekpunt voor de ontwikkelaar, die alle interne discussies heeft gevoerd vooraleer hij feedback uitbrengt op een concept of prototype