Boekrecensie - AQ: Adaptieve Intelligentie (Rudi Francken en Tim Vermeire)

Header Www Vov 2
Vicky Monsieurs
Auteur: Vicky Monsieurs

Toen ik het boek uit de brievenbus viste was ik meteen enthousiast.  Ik ben absoluut fan van het motto ‘Don’t judge a book by its cover’: soms krijg ik echter boeken in handen waarvan de layout, het lettertype en de papiersoort mijn leeszin onmiddellijk om zeep helpen. Dat was absoluut niet het geval bij dit boek, waarvan de vormgeving me al meteen goesting gaven om erin te duiken.  Daarnaast is het onderwerp eentje dat me als Sustainable Performance Consultant nauw aan het hart ligt: hoe komt het toch dat sommige mensen vol energie aan iedere uitdaging beginnen en anderen moedeloos de minuten van elke dag aftellen? Zoeken we niet allemaal naar het antwoord op de vraag van Francken en Vermeiren: ‘Hoe kan ik lichter leven en slimmer werken in dit nieuwe normaal?’.

De auteurs ontwikkelden een holistisch model waarin de wisselwerking tussen 5 elementen je Adaptieve Intelligentie, je ‘AQ’ bepalen: energie, essentialisme, focus, balans en een groeimindset. Ieder element krijgt een hoofdstuk in het boek dat steeds op dezelfde manier is opgebouwd: herken je het, wat is het, wat speelt er, wat zij de fundamenten en hoe ga je ermee aan de slag. Elk element eindigt met een persoonlijk verhaal van een bekende Vlaming en dit maakt het boek extra levendig.

Duidelijke modellen zoals het energievat, het levensvenster en de comfortzone zijn zeer bruikbaar voor L&D-ers die concrete tools zoeken om bijvoorbeeld in presentaties of workshops te verwerken.

Francken en Vermeiren verwijzen regelmatig naar andere boeken of documentaires, wat handige lees- en kijktips oplevert. 95% van die literatuur heb ik doorheen mijn carrière al gelezen, waardoor het mij eerder bekende dan nieuwe inzichten bracht.  Het boek is echter het lezen waard voor iedereen die voor de eerste keer op dat kruispunt in haar/zijn leven komt en zich afvraagt ‘Waar ben ik mee bezig?’. De mate waarin jij je AQ verhoogt heb je helemaal zelf in handen, een hoopvolle boodschap in deze bijzondere tijden.

Ben jij ook benieuwd geworden naar dit boek? Heb jij zin gekregen om het te ook te lezen? Als je lid bent bij VOV krijg je 10% korting op je aankoop!

Of heb je de Book & Breakfast gemist en neem je liever deel aan de boekvoorstelling? Dat kan, want op 20 mei presenteren Rudi Francken en Tim Vermeire officieel hun boek aan het grotere publiek! Bij interesse kan je je je hier inschrijven.