Terugblik webinar Re- & Onboarding in (post)coronatijden

Banner Verslag Re Onboarding Pmclub
Phaedra Slootmans
Auteur: Phaedra Slootmans

We slapen nog net iets meer dan dat we werken.

Aangezien werken de tweede grootste tijdsbesteding is van je leven, na slapen, is het belangrijk om een job te vinden waar je voldoening en plezier uithaalt, maar hoe zorg je als leidinggevenden ervoor dat je medewerkers gelukkig zijn in wat ze doen? Daar doet Lucas Swennen van Happiness Bureau dagelijks onderzoek naar. Leidinggevenden meten en vergroten werkgeluk in organisaties. Uiteraard is elke organisatie anders en dat ontkent Lucas zeker niet, maar werkgeluk, dat staat of valt in elke organisatie met dezelfde pijlers.

Deze belangrijke pijlers zijn: een aangename werkcultuur, agile werken en taken volbrengen die hen energie geven. Voor werknemers ligt het iets anders. Zij worden gelukkig als ze weten waaraan ze bijdragen (zingeving), als ze gewaardeerd worden voor wat ze doen en iets kunnen betekenen voor de organisatie (voldoening) én als ze de verbinding voelen en plezier halen uit hun werk. Als beide kanten dan samenkomen, dan kunnen alle partijen spreken van een positieve werkindruk.

 

De carrièrereis van elke medewerker

Een medewerker maakt een hele reis door in zijn carrière. Deze reis start vanaf het moment dat je solliciteert voor een nieuwe functie. Je doorloopt dan de sollicitatieprocedure, het onboardingsproces en start vol goede moed en enthousiasme aan de job. Maar die reis en de daarbij horende constante verbintenis tussen jou en de organisatie loopt door, zelfs tot het afscheid en vertrek.

Zorg dat je als organisatie een bepaalde ervaring biedt doorheen deze hele carrièrereis. Breng je bedrijfswaarden en -normen naar buiten bij elk moment en elke communicatie vanuit je organisatie. Ennis Benabdeddaiem, superviser bij H. Essers, bevestigt dit. Vanuit zijn dagelijkse opvolging van werkprocessen stuurt hij zijn collega’s aan vanuit een positieve benadering op leermomenten en onboardingsprocessen, telkens met de bedrijfswaarden in zijn achterhoofd. Al vanaf de eerste seconde in het sollicitatieproces laat H. Essers zijn potentiële werknemers kennismaken met hun mogelijke werkomgeving en -cultuur waarin eenheid, opvolging en vertrouwen centraal staan.

Over de heldere, positieve en open communicatie inclusief de bedrijfswaarden is Nathalie Leys van TTL.be het helemaal eens. Zij benadrukt als CEO het belang van dat open karakter tussen leidinggevenden, het management en zijn medewerkers. Neem jezelf niet te serieus als baas, maar zorg voor dat fijne, verbindende gevoel tussen collega’s. Op die manier draag je persoonlijk bij tot het geluk en welzijn van jezelf en jouw medewerkers.

 

Het gevoel van erbij horen

Daar gaat het hem om. De verbinding die op elk moment van die reis versterkt wordt, het gevoel naar die connectie. Siviglia Berto kan hierover meespreken. Zij doorliep onlangs een sollicitatie- en onboardingsreis voor Managing Director bij B-Tonic|Baloise. Na een eerste online ronde– volgde een tweede, warme verwelkoming in de lege kantoren van het grote gebouw. Ook al was het gebouw leeg, het voelde voor Siviglia als een warm thuiskomen doordat alle waarden en authenticiteit aanwezig waren geweest in haar onboarding.

 

One size doesn’t fit all

Hoe worden we dan precies beter en gelukkiger in onze job? Leef je als leidinggevende in in de verschillende doelgroepen die zich in je bedrijf verzamelen en maak alle communicatie met elke doelgroep zo persoonlijk mogelijk. Ennis Benabdeddaiem gelooft dan ook sterk in training on the job waar je elke persoon de tijd geeft om op eigen tempo te leren. Om een foutje te mogen maken en daaruit te leren. Om in een coachingsgesprek het niet alleen te hebben over negatieve zaken of werkpunten, maar ook over positieve punten. Ook dit draagt bij tot een positief perspectief bij de werknemers over hun organisatie. En zoals iedereen weet: gelukkige werknemers zorgen voor positieve cijfers.

 

Mijn take-aways

Hoewel het misschien vanzelfsprekend lijkt om je bedrijfswaarden te uiten, constructieve coachings-/evaluatiegesprekken te hebben en verbinding te creëren met je bedrijf en collega’s, is het belangrijk om dit te blijven doen. Ook in (post)coronatijden.

Duidelijke communicatie over waarden, wensen en deadlines zorgen voor een duidelijk beeld van het doel van de organisatie waar je voor werkt. Ten slotte is het tijd om na te denken wat je als organisatie wil meenemen uit deze tijden waar thuiswerk de norm was. Een oefening voor elke organisatie aangezien zowel werknemers als -gevers hoe langer, hoe meer het nut en de meerwaarde van hybride werken zien.