"De essentie van strategie is kiezen wat niet te doen"

L&D Praktijk
Youdoyou New

Eerst wat willekeurige informatie over jezelf, Mieke: welke opleiding zou je kiezen als je nu 18 jaar was? Hoe zou je je dagen invullen als je een basisinkomen kreeg? Welke huishoudelijke taak doe je (stiekem) graag?

Mieke Vandewaetere: "Ik was zeker voor de opleiding geneeskunde gegaan, uiteindelijk is zes jaar studeren niet zo lang als je bekijkt hoe lang ik nu al aan het studeren ben. Bij een basisinkomen zou ik zeker de helft van mijn tijd aan vrijwilligerswerk besteden: wandelen met honden uit het asiel, helpen op school, helpen in de buurt. De huishoudelijke taak die ik stiekem wel graag doe: strijken, maar dat is absoluut niet cool om te vermelden."

Bedankt! Kun je kort vertellen waar het boek over gaat?

"De titel lijkt je te duwen in de richting van een zelfhulpboek. "You do you, en de juiste mensen zullen je vinden". Het eerste hoofdstuk lijkt dit te bevestigen en nodigt uit om uit de ratrace te stappen. De link met L&D was me nog steeds niet duidelijk. De auteurs leggen echter snel de link met succes als bedrijf, als persoon en geven aan dat succesvol werken, leren, ondernemen, leven, ... vooral gaat om jezelf te kennen en te blijven. "Ken jezelf" orakelen de auteurs. En dat blijkt geheel terecht te zijn als je verder in het boek gaat lezen. Alhoewel het boek heel sterk vertrekt vanuit marketing en customer perspectief heeft dit boek zeker voor L&D een meerwaarde. Want ook voor L&D geldt: klantgerichtheid gebruiken als strategie maakt je onzichtbaar. We hoeven ons niet te buigen naar alle verwachtingen, behoeften en wensen van de klant. Waarbij 'klant' kan staan voor de CEO van een organisatie, de leidinggevende van een team of de medewerkers zelf. Stakeholders van L&D hebben veranderende behoeften en L&D kan zich niet steeds in allerlei bochten blijven wringen om aan deze behoeften te voldoen. We kunnen onze producten (opleidingen, webinars, learning snacks, ...) en diensten (talent management, ontwikkelingsgesprekken, on-the-job coaching, train-the-trainer, ...) niet blijven aanpassen overeenkomstig de veranderende wensen van onze stakeholders. Dat geldt zeer zeker voor de marketing van bedrijven, maar is het ook geldig voor L&D?"

Bij welke andere auteurs / boeken sluit dit boek inhoudelijk aan?

"Het gaat om een boek uit de wereld van marketing. Je kan de toepassingen in het boek ook wel vertalen naar het L&D veld en op die manier wel boeiende inzichten krijgen. Dat maakt het boek net zo interessant: het is 'over het muurtje kijken', 'a look at the neighbours' en zien welk groen stukje gras je kan meenemen naar je eigen domein."

Welke 3 inzichten neem je mee uit het boek?

"1. Om als 'merk' de kans te krijgen om door te consument te worden geselecteerd, kan je 'klantgerichtheid' niet als strategie gebruiken. Merken moeten eerst een onderscheidende identiteit creëren waaraan ze trouw blijven. Als we dit toepassen op L&D betekent dit L&D voor zichzelf een identiteit dient te creëren: wat zijn we wel/niet, wat doen we wel/niet. Dit kan op het niveau van de organisatie door een L&D identiteit te creëren op basis van het DNA van jouw L&D departement, maar dit draagt mogelijk te weinig bij aan de identiteit van L&D in de algehele bedrijfs- en organisatiewereld. Net zoals iedereen weet wat een IT departement doet in een bedrijf, zou dit voor L&D ook helder moeten zijn. Vraag is of we hier al zo ver zijn."

"2. De essentie van strategie is kiezen wat niet te doen. Strategie gaat over keuzes maken, afwegingen maken; het gaat erom bewust anders te zijn. Dit is een citaat van Michael Porter, in het boek beschreven. Terug naar L&D: wat maakt L&D anders in jouw bedrijf/organisatie? Wat is gemeenschappelijk met elke L&D'er en wat net niet? Wat maakt dat jullie anders zijn? Is het het bedrijf zelf, zijn het de mensen binnen L&D, de competenties die er zijn? Ook dat helpt bij het bepalen van jouw eigen L&D identiteit."

"3. Je kan niet voor iedereen goed doen, kies dus het type mensen dat je optimaal wil bedienen als merk. Vaak wordt verwacht dat L&D een opleiding kan ontwikkelen of aanbieden die aangenaam, leerrijk, zelfs plezierig is voor alle deelnemers. De vele happy sheets zijn nog altijd getuige van onze 'will to please'. Via hun community brand methode onderscheiden de auteurs vier types van 'consumenten'. Het kan voor L&D een mooie toegevoegde waarde zijn om ook lerenden op die manier te benaderen wat betreft het aanbieden van onze producten en diensten. Willen we een 'mood maker' brand zijn en de lerenden aantrekken via een persoonlijke klik, een verhaal, onze charme? Of positioneren we ons als 'ideologist' brand, met sterke principes waarbij we lerenden ondersteunen en versterken in hun opvattingen? Of nog anders: als 'neophile' brand, waarbij L&D een specifieke levensstijl ademt, de 'levenslang leren levensstijl'? En tot slot, als 'safety seeker' brand die de zorgen van de consument wegneemt en diensten en producten presenteert als slimme en veilige keuze. Het lijkt duidelijk dat de meeste L&D departementen of teams zich nog heel sterk positioneren als safety seeker brand naar leidinggevenden toe, maar is dat ook wat onze andere consumenten, de medewerkers, willen? Kunnen we hen meer betrekken, overtuigen om voor ons L&D merk te kiezen als we ons positioneren als neophile, idiologist of mood maker? Zeker en vast een brainstorm waard, maar verlies hierbij jullie eigen identiteit, jullie eigen DNA, niet uit het oog."

Wat vond je van het boek?

"Het boek leest bijzonder vlot en luchtig. Het is vanuit een marketingstandpunt geschreven waardoor je jezelf bewust moet maken van de vertaling naar de eigen professionele context, in dit geval L&D. Maar bij elke vertaling die je maakt creëer je zelf boeiende inzichten en dat maakt het boek zo fijn om te lezen: je kan meteen linken aan de praktijk en krijgt concrete handvatten om toe te passen."

Aan wie zou je het boek aanraden? (en aan wie niet?)

"Aan iedere L&D manager die worstelt met het creëren van een L&D beleid in een organisatie. Of die een strategie wil uitwerken maar zich tegelijk wil onderscheiden van de bedrijfsstrategie. Aan iedereen die betrokken is bij marketing en communicatie, collega's van HR die werken rond recruitment en employer branding. Want ook dat is 'you do you'."

'You do You' is verkrijgbaar via de webshop van Pelckmans

Lees ook ...