Geert Nijs: ‘Het resultaat is vaker niet dan wel een opleiding geven.’

24 Geert Nijs

Wat kenmerkt voor jou een goede L&D-er? Waarom?

“Een goede L&D-er is iemand die de noodzaak ziet om leergierig en nieuwsgierig te zijn, en dat zelf ook is. Hij/zij heeft een voorbeeldrol om te laten zien dat iedereen beter kan worden in wat ze doen en dat dit resulteert in positieve resultaten voor het bedrijf. Makkelijk kunnen schakelen tussen verschillende stakeholders en hun bijhorende belangen is ook geen onbelangrijke eigenschap.”

“Daarnaast is het belangrijk dat een L&D-er aandacht geeft aan leren voor vandaag én leren voor morgen. Momenteel is er vaak te weinig tijd door de werkdruk om te kijken naar morgen en om een toekomstgerichte en langetermijnvisie op te bouwen, maar die noodzaak – naast de korte termijnvisie – is wel noodzakelijk. Bijvoorbeeld door niet van de ene naar de andere hype te gaan, maar om alle mogelijkheden te verkennen en te kunnen beslissen welke leerinitiatieven effectief kunnen werken. Hiervoor combineert een goede L&D-er best gezond verstand, buikgevoel en experimenten met technologische en pedagogische kennis.”

“Just in time. Deliberated practice. Een L&D-er moet aanvoelen wanneer hij zijn mensen de juiste en relevante leerinitiatieven moet aanreiken waardoor ze kunnen groeien. Niet te laat, niet te vroeg, en ‘learning in the flow of (team)work’. Je gaat geen opleiding geven over allerlei verschillende formulieren als je werknemers een bepaald formulier nauwelijks nodig hebben en na 2 jaar niet meer weten hoe ze het moeten invullen. Dat heeft geen zin. Reik hen die informatie op een duidelijke manier aan op het moment dat ze het formulier moeten invullen.”

 

Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd in je carrière?

“Ik heb geleerd om meer te kijken naar de lerende collega en hem/haar zo goed mogelijk te helpen om te groeien. Uiteraard kijkt iedereen vanuit zijn eigen bril en mindset naar de wereld waardoor het moeilijk is om in de huid van anderen te kruipen, maar het helpt wel.”

“Design Thinking is een goede techniek om doelgroepen te leren doorgronden door te focussen op de noden, gewoontes, blokkades, … en vervolgens op die manier de persona’s in groepen te delen. Volgens deze manier kan je elke doelgroep de juiste leerinitiatieven aanreiken voor hun problemen met een effectief resultaat als gevolg. Door design thinking hou je al meteen rekening met de weerstand van medewerkers en communiceer je transparant over het proces en de groei dat het zal opleveren. Bovendien is het resultaat vaker niet dan wel een traditionele opleiding organiseren.”

 

Hoe zie je de wereld van L&D in de toekomst evolueren?

“Ik zie hier 2 evolutiestromingen, namelijk zowel op tactisch vlak als op persoonlijke groei en skills. De tactische stroming ligt voor de hand en gaat over het optimaliseren van werkprocessen. Daarbij is het niet meer dan logisch jobs beter te ondersteunen met efficiëntere opleiding.”

“De tweede stroming: ‘de workforce toekomstklaar houden’ gaat verder dan enkel optimalisatie. We moeten onze werknemers blijven klaarstomen voor eventuele veranderingen in organisaties en daarbij ook klaarstomen voor andere jobinvullingen. Vroeger werd er wel in theorie gezegd dat die blik op de toekomst aan belang zou toenemen, maar er wordt tegenwoordig steeds meer praktisch op ingezet. Om bij te blijven in toekomstgerichte organisaties moeten medewerkers steeds vaardiger worden in verschillende skills. Voornamelijk soft skills worden belangrijker, maar hiervoor moeten medewerkers hun denkpatronen gaan transformeren. In praktijk is dit een moeilijk en moeizaam proces, dat niet alleen van organisaties, maar ook van individuen een grondige mindsetverandering vraagt.”

 

Zijn er trends in de wereld van L&D of de arbeidsmarkt in het algemeen die je zorgen baren?

“Ik denk meteen aan de mechanismen van leren en ontwikkelen op basis van big data. Big data heeft zeker en vast een meerwaarde, maar de opleidingen of leerinitiatieven die het aanreikt zijn vooral gebaseerd op de huidige (en vorige) job en op kennisoverdracht.  Ze verbreden je theoretische en technische kennis, waarschijnlijk ook je jobgerelateerde vaardigheden, maar niet noodzakelijk je persoonlijke vaardigheden – soft skills.”

“Big data is dan ook niet voldoende om de mindsetverandering die ik daarnet aanhaalde verder te zetten. Het is niet voldoende om soft skills zoals creativiteit en flexibiliteit te verbeteren of om de mens achter de werknemer centraal te zetten. Die soft skills zullen in de toekomst steeds belangrijker worden om actief te blijven op de arbeidsmarkt.”

 

Wat zou je zelf het komende jaar graag bijleren, aanleren of afleren?

“Ik heb nog een hele weg af te leggen in Design Thinking, in het verplaatsen in anderen en in efficiënt toekomstgericht leren. Zo is formeel leren, de schoolse vorm van leren tegenwoordig niet meer oké. De eindtermen zijn niet aangepast aan de huidige maatschappelijke noden, waardoor er eventueel wel een probleem de kop kan opsteken in de toekomst. Gelukkig bestaat er ook collaborative learning. Jongeren doen dit al heel actief via YouTube en TikTok, ik wil me meer in teamleren verdiepen om dit ook in de toekomst breder uit te rollen.”

“Daarnaast wil ik ook graag de nieuwigheden van technologie ontdekken om virtueel en digitaal samenwerken efficiënter te maken. In mijn boek: De netwerkexpeditie, focus ik me eigenlijk ook al op individueel en samen leren. Samenwerken als team is heel krachtig om te evolueren als team en zelfs als organisatie. Je kan het eigenlijk wat vergelijken met een voetbalmatch. Die win je niet door alle 11 voetballers technisch een hoog baltechnisch niveau te laten halen, je wint pas een match als alle 11 voetballers mooi samenspelen en op elkaar ingewerkt zijn. Ook bij teamleren kunnen er dan mooie resultaten behaald worden.”