L&D-ers in crisis: EINDELIJK tijd voor e-learning en prioriteiten, maar ook budget..?

VOV-Nieuws Gezondheid & welzijn
Skeelers

Terwijl de roze prinsessen om de keukentafel skeeleren, hierbij alvast een eerste inzicht in hoe het met jullie, L&D-ers gaat. De bevraging werd midden vorige week ingevuld.

Afkickverschijnselen

Ondanks de maatregelen van de overheid, werkte vorige week dinsdag nog niet iedereen volledig van thuis uit: “Bij ons is het een combinatie tussen thuis werken en aanwezig zijn op kantoor (weinig flexibiliteit ondanks de voorschriften van de overheid).” De mensen die wel volledig thuis werken, ervaren voordelen: “Het grote voordeel is dat je best gefocust kan werken en dat je bepaalde taken echt kan afwegen op belangrijkheid en prioriteit. Verder kan ik echt wel tijd maken voor de stapel 'later eens doen' weg te werken en projecten helemaal klaarstomen tegen het moment we weer aan de slag kunnen.” Werken met Teams en Skype werkt goed. “Moeilijker is om klassikale opleidingen in versneld tempo om te schakelen naar een blended learning.” En er zijn nog problemen: “Ik werk regelmatig van thuis uit, probleem is dat nu iedereen van thuis uit begint te werken en de systemen onder druk komen te staan en dat we richtlijnen moeten uit sturen met betrekking tot juist gebruik van de tooling alsook mogelijke security incidenten.” En op sociaal vlak kriebelt het ook… “Mijn collega's en ikzelf ook vertonen wel wat afkickverschijnselen van onze fysieke vergadercultuur. Het zijn niet de geplande meetings die ik mis, maar eerder de informele pingpong (met ideeën) en wandelgangoverlegjes.

Zou het kunnen zijn dat L&D-ers uitzonderlijk goed om kunnen met verandering?

Als we kantooramazone Japke-d Bouma moeten geloven, is thuiswerken hemels, maar thuiswerken met kinderen (of partner, het moet gezegd) erbij, een regelrechte hel. Eén van onze leden gaat daar nochtans zeer voortvarend mee om: “Mijn partner moet wel fysiek aanwezig zijn op haar werk, dus ik vang mijn 2 kinderen (8 en 10 jaar) op. Met hen heb ik een werkschema gemaakt met 5 blokken van 50 minuten. Zij kiezen aan het begin van de dag uit 5 mogelijke taken die ze die dag gaan doen: schoolwerk op papier (schoolboeken, oefeningen die ze meekregen), schoolwerk digitaal (digitaal leerplatform Kweetet, Xnapda, ...), lezen, projectwerk (ze kiezen zelf een onderwerp waar ze op het eind van de week een presentatie/spreekbeurt over geven aan het gezin. Deze week: Koekjes en Nintendo!), ze kunnen ook een blokje 'vrij spelen' inplannen om hun dag te breken. Op die manier zijn zij toch 5 keer 50 minuten iets aan het doen en kan ik ook diezelfde tijd gefocust aan iets werken. Ik besef dat dit geen volle werkdagen zijn, maar als ik op een gemiddelde kantoordag 5 keer 50 minuten echt gefocust kan werken, dan vind ik dat een productieve dag.” Amai, zou het kunnen zijn dat L&D-ers uitzonderlijk goed om kunnen met verandering? 

Ingeschakeld in de hotline

Dan het werk op zich. Hoe zit het met inhoud en werkdruk? “Vanuit HR hebben we nu wel wat andere prioriteiten, wij werken veel bij klanten, wat als de klant zijn kantoor sluit, of samenwerking stop zet,...” Inderdaad lijken de taken van de meeste bevraagden drastisch veranderd: “Door de Coronacrisis worden we ingeschakeld in een hotline voor klanten. Voorlopig dus geen L&D-taken. Wel zoveel mogelijk informatiedeling me onze klanten,” en: “Alle opleidingen zijn on hold gezet, een project inzake e-learning wordt achteruit geschoven in de tijd, sollicitatiegesprekken worden uitgesteld.”

Ook degenen wier taken minder zijn veranderd, bevinden zich in een nieuwe situatie: “De deadlines zijn weggevallen. Hierdoor komt er tijd vrij om alles goed voor te bereiden, eventjes terug te keren naar de 'why' van een aantal projecten en met een duidelijk plan uit deze periode te komen. De paasvakantie was voor ons sowieso een rustpunt, dus die nemen we er bij en denken nadien weer up and running te zijn. Met een boel plannen dus.”

EINDELIJK tijd voor e-learning

Biedt deze crisis in die zin kansen? “We zien veel kansen om grondig voorbereid er opnieuw aan te beginnen. Even de waan van de dag en de urgentie van de actualiteit achterwege te laten en onze eigen L&D richting uit te zetten. Bijvoorbeeld: alle onboardings van mogelijke verschillende functies en doelgroepen worden bekeken en uitgewerkt zodat we daar mee kunnen starten zodra het kan.” Ook de L&D-ers die het deze eerste week moeilijk hadden, blijven hoopvol: “Ik denk dat we achter de schermen had gaan kunnen werken aan e-learnings/blended learning met de middelen die we reeds hebben. Soms zal het misschien nog wat amateuristisch zijn. Gelukkig hebben we al een goed draaiend LMS-systeem. Ik zie deze periode als een quick win. Misschien EINDELIJK tijd om e-learning verder uit te bouwen?”

Innovatie en de juiste mindset, zonder budget - het lijkt wel mijn studententijd: “De bedrijven die hier op een verstandige manier mee omgaan, zullen hier sterker uitkomen. Ook zal men merken dat distance en e-learning kan werken. We gaan een sprong maken op vlak van remote working en het onderscheiden van essentie en bijzaak, maar ik vrees dat omwille van financiële redenen bepaalde projecten niet zullen kunnen doorgaan.”

Dit was slechts een voorsmaakje! Een eerste gezamenlijke #LDtousensemble actie is een bevraging van de L&D-markt aan de hand van een survey. We brengen wekelijks op maandag verslag uit van de binnen gelopen antwoorden. Je kan dus vrij kiezen in welke Corona-week je de bevraging invult en/of je kan de bevraging later nog eens invullen. Zo krijgen we een goed beeld van de kansen en problemen in de sector. Merci alvast!