
Het geheim van een succesvolle e-learning: de do’s en don’ts van Joke Hollants
Bij VOV trappen we het L&D-jaar af door terug te keren naar de basis. In januari nemen we dan ook leerstrategieën, -beleid en -visie onder de loep. Zo vroegen we Joke Hollants, Adviseur Digitale Vaardigheden bij d-teach, wanneer e-learnings binnen een leerstrategie passen, welke fouten je best vermijdt en wat een e-learning dan juist tot een succes maakt. “Een goede e-learning levert real-life situaties, case studies, hands-on-informatie enzovoort in verhaalvorm aan, zodat werknemers hun werk beter kunnen doen”, aldus onze gesprekspartner.

Don’t let you fool by L&D-tools
De titel is gebaseerd op de bekende uitspraak “a fool with a tool is…”. En daarmee wil ik niks over jou, beste lezer, gezegd hebben. Met L&D-tools bedoel ik hier het ganse software aanbod dat momenteel op de markt is om medewerkers zich te laten ontwikkelen. Dit gaat van platformen met honderden opleidingen, zoals LinkedIn Learning[1], over traditionele Learning Management Systemen (LMS), Learning eXperience systemen (LXP) tot platformen waar je medewerkers snel korte “leersnacks” (bijvoorbeeld een korte video van anderhalve minuut) kan aanbieden. Josh Bersin houdt zich al jaren bezig om deze tools netjes te ordenen en in categorieën onder te verdelen, ik ben hier zeker niet volledig.