Laura van den Ouden: "Ik zie fantastische dingen gebeuren in ons vakgebied"

50 jaar VOV
Banner 50 Een Op Een Laura Vanden Ouden

Wat kenmerkt voor jou een goede L&D-er en waarom?

“Als ik denk aan een goede L&D-er dan zie ik een Gouden Driehoek voor me. Ten eerste moet je op de hoogte zijn van de inhoud van het werk van medewerkers: actualiteit en van wat er speelt in hun werk. Ten tweede moet je beschikken over relatieskills: je moet weten hoe je met mensen moet omgaan, bij wie moet je aftasten, bij wie moet je doorpakken, hoe krijg je draagvlak voor verandering? En de laatste kwaliteit gaat over het proces. Je moet kennis hebben van de juiste tools in leren en de juiste middelen om de leerinterventie succesvol te laten verlopen. Je hoort het, best veel aspecten. Voor mij is een goede L&D-er een supermens!


Wat is de belangrijkste les die jij hebt geleerd in je carrière?

'Als je veel praat, leer je niks’. En dat is best even omdenken in ons vak. Als trainer ben je ook vaak gevraagd om je expertise. Je wilt niets liever dan kennis en ervaring delen met de groep. Er gebeurt het meest als je de groep zelf laat delen. Tegenwoordig houd ik een verdeling aan van 20% praten en 80% luisteren.” Weet je nog wanneer je dit hebt geleerd? “Jazeker, dat was met een directeur van een opleidingsbedrijf. Na veertien jaar als trainer ging ik een andere stap maken. We liepen een rondje langs het water om dit te bespreken. Ik wilde niets liever dan uitleggen hoe ik die rol voor me zag en hoe ik het ging aanpakken, maar hij zei: ‘Wacht eens even. Nu ga ik jou eerst eens meenemen in mijn beslissingen en wat ik weet vanuit mijn ervaring.’ Daar heb ik veel van geleerd!”


Hoe zie jij de wereld van L&D in de toekomst evolueren?

“Ik zie twee belangrijke trends. Ten eerste uiteraard de digitalisering die nu gaande is. Daar zitten toch wel veel voordelen aan voor de trainingswereld: we besparen vlieguren, reistijd, het is beter in te passen in de drukke privélevens… Nu is het na een gedwongen online periode zoeken naar een slimme samenstelling van blended en hybride combinatie. We moeten beslissen waarvoor we elkaar in de toekomst echt willen zien in het leren: wat is het doel en is het middel dan het best online of offline? Dat is niet gemakkelijk, maar wel belangrijk. Ik hoop dat na deze transitieperiode naar online onze lessons learned gaan omzetten in een goed plan voor de transformatie naar andere manieren van leren. Zodat de mensen over twintig jaar nog plezier van hebben van onze ervaringen en werk nu.” 

“Een tweede ontwikkeling gaat over levenslang leren en daar zelf regie over nemen. We hebben nu allemaal meegemaakt hoe snel een verandering ingezet kan worden en wat dat van je vraagt. Niet iedereen was even klaar om daarop in te spelen. Als ik kijk naar mijn doelgroep, waren de zzp-ers het eerst met de switch naar online training. In september kwamen de bedrijven. En daarna in november de overheidsinstanties, omdat deze vaak grootschalig Teams gingen implementeren. Eigenlijk wil je dat je altijd actueel bent en niet de urgentie nodig hebt om mee te bewegen, dus hoe kun je bij blijven in je vak en de ontwikkelingen op een natuurlijke manier? Dat is voor iedereen anders.”


Zijn er trends in de wereld van L&D of de arbeidsmarkt in het algemeen die jou zorgen baren?

“Ik ben benieuwd wat er gebeurt als de generatie van ‘20/ ’21 straks op de arbeidsmarkt komt. Deze jongeren waren van nature heel schermgericht, maar hebben een behoorlijke knak gehad wat betreft de online ervaring tijdens corona. Ik hoorde vanochtend op de radio een meisje dat er elke dag tegenop zag om haar laptop aan te zetten en veel minder op haar telefoon zit dan daarvoor. Rondhangen en kletsen in groepjes is natuurlijk ook heel belangrijk op die leeftijd. Ik heb zelf ervaren dat je via Zoom ook heel mooie en ontroerende momenten kunt hebben, maar dat voor hen dit nu als overkill wordt ervaren. Hoe zullen zij daarmee omgaan na corona? Het zorgelijke zit voor mij in het behoud van sociaal contact in een tijd van veel digitalisering en dat het geen sociale armoede gaat worden voor bepaalde groepen.

Jij ziet corona echt als een trendbreuk, hè? 

“Ja, absoluut. Ons vak had dit nodig. E-learning stond hiervoor vaak gelijk aan downloadbare pdf’s. Niet sexy. Ik vind de virtual classrooms een grote meerwaarde en zie fantastische dingen gebeuren in ons vakgebied. Los van leeftijd trouwens, het gaat erom of je ervoor open staat. Ik heb in juni nog mensen meegemaakt in ons vak van L&D die zeiden ‘dat Gezoom, daar doe ik niet aan mee, hoor’. Die moeten wat mij betreft eens goed in de spiegel kijken 😊. Als er een wereldwijde ontwikkeling is in ons vak, kun je het jezelf niet permitteren om alles van afstand te bekijken. Jouw cursisten gaan ook door ontwikkelingen heen, van mute/unmute, breakoutrooms en hoe het is om ‘eruit te vliegen’ online! Ze dreigen nu een hele transitie te missen.”


Wat zou jijzelf het komende jaar graag bijleren, aanleren of afleren?

“Wat ik graag wil doen, is nog meer persoonlijk contact creëren in online training. Ik wil op zoek naar nieuwere, nog leukere werkvormen om dat te bereiken. En vooral ontvangen. Ik heb sinds het begin van corona 300 online trainingen gegeven aan bij elkaar 2.000 mensen. Je leert uiteraard ook weer van deelnemers en wat zij meemaken. Voor mij is nu een periode van weer zelf opnieuw inspiratie op te doen en bijtanken. Ik vind die in Nederland bij collega’s zoals Arie Speksnijder en Karin de Galan en ik wil zeker ook gaan snoepen bij Donald Taylor, die deze maand Learning Technologies organiseert!”

Lees ook ...