Zin om verder te lezen?
Om dit artikel verder te lezen moet je lid zijn van het VOV netwerk.
Ben je reeds lid? Log dan nu in om verder te lezen.
Anne Boon is gastdocent aan de KULeuven en werkt als adviseur bij Prepared Mind, waar ze organisaties en teams uitdaagt om werk te maken van duurzaam en effectief samenwerken. Samen met Elisabeth Raes en Stefan Decuyper schreef ze ‘High Impact Teaming – slow down to go faster’ waarvan de laatste, Engelstalige versie in 2020 verscheen bij Lannoo Campus. Binnen dit HIT concept is een glansrol weggelegd voor teamleren. VOV is benieuwd hoe de coronacontext dit teamleren beïnvloedt en stelt Anne tien vragen.
1. Hoe definieer jij ‘teamleren’?
“Ik definieer dat als het proces of het mechanisme dat een team in staat stelt om zichzelf heruit te vinden. Om vandaag en morgen resultaten neer te zetten op een manier die gezond en houdbaar is voor de mensen in dat team en errond.” En dat hoeft niet in de context van een organisatieverandering te zijn? “Nee, dat is continu. Jij en ik leren elke dag bij en zo is dat ook voor teams en dus voor organisaties. De klant van vandaag is niet die van morgen, de wereld verandert sowieso en als team en individu ben je blijvend aan het leren, aanpassen, finetunen. Wanneer leer je? Als (bewuste of onbewuste) reactie op cues. Die kunnen van buitenaf komen, maar teamleren kan evengoed een reactie of anticipatie zijn op signalen van binnenuit, zoals: “Oeps, dat hebben we niet zo goed gedaan” of “Hm. Eén van ons lijkt de...
Om dit artikel verder te lezen moet je lid zijn van het VOV netwerk.
Ben je reeds lid? Log dan nu in om verder te lezen.