Olivier Lambert: '[...] de cursist blijft de toekomst van onze sector.'

50 jaar VOV
37  Olivier Lambert

Wat kenmerkt voor jou een goede L&D-er? Waarom? 

¨Nieuwsgierigheid staat met stip op nummer één bij de kwaliteiten die van een L&D-er worden verwacht. Om ons werk goed te doen, moeten we nieuwsgierig zijn naar de wereld om ons heen. Het is belangrijk dat we ons aanpassen aan de strategie, de cultuur, de technische uitdagingen en de mensen van bedrijven. We moeten ook nieuwsgierig zijn naar nieuwe werk- of managementpraktijken, nieuwe opleidingstendensen en technologische ontwikkelingen.¨

¨Onze wereld verandert in een ijltempo. We zitten midden in een aantal transities: een digitale transitie, het veranderende klimaat, de veranderende arbeidswereld enz. Een L&D-er moet voortdurend op de hoogte zijn van deze ontwikkelingen. Zijn ogen en oren zijn permanent op de wereld gericht zijn. Zo kan hij de mannen en vrouwen in ondernemingen helpen om zich aan te passen en in te spelen op deze transities. ‘Opleiden’ wil zeggen ‘je aanpassen’. En om je aan te passen moet je leren.¨

 

Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd in je carrière?

¨Everything is people, people is everything. Welke rol of functie je in een bedrijf ook vervult, de problemen waarmee je wordt geconfronteerd, hebben altijd te maken met menselijke relaties. In een bedrijf of organisatie moet je natuurlijk denken in termen van strategie, investeringen, technische ontwikkelingen, IT-tools, logistiek enz. Maar als je wilt dat dit allemaal goed werkt, blijven de mensen toch het belangrijkst. Strategieën mogen nog zo goed zijn, ze leiden tot niets als je er niet in slaagt alle medewerkers erbij te betrekken, als je niet de juiste cultuur creëert en als je niet de juiste competenties ontwikkelt.¨


Hoe zie je de wereld van L&D in de toekomst evolueren?

¨Ik werk al twintig jaar in deze sector, en als antwoord op die vraag hoorde je al te vaak dat de toekomst in de technologie ligt. In het begin van de jaren 2000 zou e-learning klassikaal leren vervangen. Ik herinner me een workshop op de Learning & Technologies-conferentie in Londen tien jaar geleden. De Google Glass zou een revolutie teweeg brengen in de manier van leren. Nu zeggen ze dat de LXP's, Learning Experience Platforms, de toekomst van onze sector zijn.¨

¨Technologie maakt uiteraard dat we onze activiteit vanuit een ander perspectief bekijken, en technologie creëert inderdaad nieuwe mogelijkheden. Maar de cursist blijft de toekomst van onze sector. De cursist moet nu en in de toekomst het uitgangspunt zijn in onze manier van werken. Tegenwoordig kan je altijd en overal leren... en deze trend zal alleen nog maar toenemen. Als L&D-er of docent zullen we individuele leerprocessen moeten vergemakkelijken en verdiepen. De cursist zal meer dan ooit centraal staan.¨

 

Zijn er trends in de wereld van L&D of de arbeidsmarkt in het algemeen die je zorgen baren?

¨Ik merk vandaag dat jongeren die de arbeidsmarkt betreden op een andere manier tegen hun job aankijken dan vroeger (men heeft het over generatie Z, maar na generatie X en Y ben ik niet meer helemaal mee. Ik ben benieuwd wat ze voor de volgende generatie gaan bedenken.) Ik ben vijftig jaar en ik werk al de helft van mijn leven. Mede door mijn werk voel ik me in balans en kan ik me ontplooien.¨

¨Ik heb drie studerende kinderen, die binnenkort de arbeidsmarkt zullen betreden. ‘Carrière’ heeft voor hen niet meer dezelfde betekenis. Het goede nieuws, althans voor ons en onze sector, is dat ze maar al te goed beseffen dat ze hun hele carrière lang hun competenties zullen moeten bijschaven. Maar ik heb de indruk dat werk niet langer centraal staat in de persoonlijke ontwikkeling. Doordat de wereld alsmaar individueler wordt, is het evenwicht tussen werk en privéleven aan het verschuiven. Zaken die vanzelfsprekend waren voor mijn generatie – zaken zoals ‘engagement’, ‘zich inspannen’, ‘het collectieve boven het individuele stellen’ – schieten er soms bij in ten behoeve van persoonlijk comfort.¨

¨(Ai, ik lijk wel een oude zeurpiet. Misschien zie ik het helemaal verkeerd en als dat zo is, dan is dat goed nieuws).¨


Wat zou je zelf het komende jaar graag bijleren, aanleren of afleren?

¨Ik zou graag leren coderen. Ik hoor vaak dat coderen net zo belangrijk wordt als meerdere talen spreken. Als directeur van Cevora wil ik opleidingen promoten die ons voorbereiden op de digitale transitie. In onze Cevora-catalogus vind je ook opleidingen ‘programmeren’. Ikzelf kan niet één coderegel schrijven.¨

¨Coderen is ook niet iets wat ik nodig heb voor mijn werk, maar ik weet dat je om te coderen in zekere zin abstract moet kunnen denken. Je moet nadenken over een proces, een goed algoritme bedenken en dit dan omzetten in een coderegel. Dat is een intellectuele oefening die ik graag wil leren.¨