Onboarding: de 7 zekerheden van Jumbo

VOV-Nieuws Organisatie-ontwikkeling & change management
Jumbo Klein

Dollevoet kwam twee jaar geleden in dienst bij Jumbo toen de firma op het punt stond de supermarktketen EMTÉ en het personeel over te nemen. Hij zag dit als een kans om transitie als leertraject op te nemen in zijn portfolio en werkte met zijn team van 30 mensen, 80 freelancers en professionele ontwikkelpartners een uitgebreide ‘leeraanpak bij overname’ uit.

Dit bestaat uit een stappenplan dat 16 weken voor opening van de overgenomen winkel begint en een jaar na opening doorgaat. Opvallende elementen zijn de teamdag vooraan in het traject waarbij het nieuwe team wordt ondergedompeld in de filosofie van Jumbo, de familie achter de zaak ontmoet en de kans krijgt te bespreken wat er allemaal op hen af komt; de praktijkbegeleiding door een ‘buddywinkel’ in de buurt na opening en de toolkit met geïntegreerde leerpaden waarop de medewerker beroep kan doen in het jaar dat volgt na evaluatie van de eerste periode. Alles wordt gelinkt aan de 7 zekerheden van Jumbo, die vooral draaien rond klantvriendelijkheid. Het is dat het zo’n jeukwoord is, anders zouden we kunnen spreken van een stevige onboarding. Toevallig organiseren we daar bij VOV zeer binnenkort een volledige Pitstop rond. Komen!

Dollevoet zegt overigens niet dat het gemakkelijk gaat, overnames. Ineens moet het personeel bij de concurrent gaan werken. “Vraag je mensen hoelang ze al bij Jumbo werken, zullen ze nog altijd zeggen: ik ben meegekomen van bij C1000.” Maar door de aandacht die er is voor samenwerken en het feit dat deze mensen voor de klanten de vaste gezichten blijven, blijven de werknemers wel aan boord.

In België, waar het niet om overname gaat maar om nieuwbouw (“een kleine variant,” noemt Dollevoet het), worden er buddy’s uit andere Jumbo-winkels naar de vestiging gehaald om ter plekke te helpen. De uitdaging waar Dollevoet voor staat is de schaalbaarheid van het leren op de werkvloer. Het huidige traject is nog heel erg gestoeld op persoonlijk contact. Waar Jumbo exponentieel groeit, groeit het L&D-budget niet evenredig mee.