Stap 4: Nieuwe gewoontes ontwikkelen

Teamontwikkeling
Startto Learn Witrand

Zoals we tijdens de laatste ATD sessie van de Brain Ladies hoorden, is ons brein van nature tegen verandering. Het verbruikt het liefst zo min mogelijk energie en neemt daarom liefst de gebaande paden. Het goede nieuws is dat we kunnen bijleren, dat we nieuwe paden in ons brein kunnen vormen. Hiervoor is het een goed idee om een actie vaker te herhalen, om als het ware een nieuwe gewoonte te vormen.

Een voorbeeld vanuit het VOV-team is de afsluiter die we sinds begin dit jaar elke keer brengen op de Pitstops. Dit is iets nieuws. We vinden het belangrijk om open en transparant te communiceren en te laten zien hoe we onze betrokkenheid bij de leden verder willen verruimen. Gaat het ons gemakkelijk af? Nee. Vaak blijft het werk aan de presentatie liggen tot de praktische zaken met locatie en deelnemers geregeld zijn. En we zijn ons op de dag zelf erg bewust van de gevulde breinen in de zaal, die zitten te popelen om uitwisseling in praktijk te brengen. Maar toch doen we het. Gaandeweg leren we wat werkt en wat niet. En spijkeren we onze afsluitskills bij.

Toepassen en herhalen, zo leer je nieuwe skills. Maar nu horen we overal dat DE skill voor de toekomst is: constant te kunnen bijleren. De vraag is dus niet enkel een gewoonte te maken van WAT we leren, maar ook van DAT we leren. Hoe maak je van leren een gewoonte?

Op de laatste VOV-Pitstop verwees Jasper Verplanken (uman.ai) naar het boek Hooked van Nir Eyal. Hierin biedt Eyal een handleiding voor 'gewoontevormende productontwikkeling'. Onderzoek bij bedrijven die producten maken waar mensen verslingerd aan raken, leerde hem dat telkens de vier zelfde stappen werden doorlopen. Een trigger, een actie, een variabele beloning en investering, waardoor de trigger steeds verder geinternaliseerd raakt. Verplanken paste dit toe op kennisdeling, of liever op 'het relevanter maken van kennis in een context van overaanbod van tools en overbevraging van experts'. Zijn voorstel: maak dat experten gemakkelijk hun kennis kunnen delen, waarbij ze door technologische en culturele aspecten beloond worden met waardering (hoe populairder de vraag, hoe meer waardering) en bijgevolg hun kennis gaan verdiepen (de meest relevante kennis eerst).

Als je de definitie van 'product' ruim ziet, zoals Verplanken doet, kun je het hooked-model op vanalles beginnen toe te passen. Ook op leren en ontwikkelen in organisaties. Lees onze blog over dit boek voor meer info over het model en de verschillende stappen. 

Met Start to Learn bouwden wij voor onszelf een flinke externe trigger om onze zoektocht naar verdere ontwikkeling van onze organisatie en onszelf, openbaar te maken. We beschikken over het vermogen, de motivatie én (toch wel een beetje dankzij Corona) de kans om tot actie over te gaan (over het COM-B model van Susan Michie dat gedragsverandering volgens deze elementen benadert, ging Jane Bozarth vorige maand voor The Learning Guild in gesprek met Julie Dirksen). De beloning is variabel, zoals Eyal adviseert. Naargelang de kwaliteit van onze stap verwerven we inzicht, interactie en naakte hits. Wat ons aanzet om daar elke week weer aan tegemoet te komen, om zogezegd te investeren. Of we verslingerd zijn zal de tijd leren, maar een gewoonte is wel in de maak.

De vraag van de week is dan ook: is het jou gelukt om de laatste weken tijd vrij te maken om te leren en ontwikkelen? Heb je in deze nieuwe omstandigheden ook nieuwe gewoonten ontwikkeld om te leren?

Post het in onze Linkedin groep!

Uit de #LDTousensemblebevraging leerden we dat in de eerste week van de lockdown, 45% van de ondervraagde interne L&D-ers van plan was te investeren in persoonlijke ontwikkeling. We zijn benieuwd of dit is gelukt.

We sluiten af met enkele tips om bij te leren:

  • Via HRPro kregen we een aanbod van de European Association for People Management (EAPM) i.s.m. business school Hult Ashridge. Ze bieden ons als leden een maand lang gratis toegang tot online leermogelijkheden, zoals een Development Mapper en meer dan 2000 uur content op hun online leerplatform. Check het uit!
  • Op 11 juni bieden we onze leden een tweede Pitstop online en wel over het toepasselijke onderwerp Change! Met sessies van Kind & Gezin en Wayfinders, veel uitwisselmogelijkheid en de VOV-afsluiter. Voel je vrij om slechts één sessie bij te wonen. Wacht niet te lang met inschrijven, want de plaatsen zijn beperkt.


Lees ook ...