Stap 9: de L&D-er als rolmodel?

Persoonlijke ontwikkeling
Startto Learn Witrand

Iets wat ons is opgevallen in het Start to Learn met VOV @home traject, is dat onze vraag-van-de-week altijd tweeledig is. In de trant van: a) hoe maak jij dit zelf waar? en b) hoe zorg jij er in je organisatie voor dat dit voor meer medewerkers wordt waargemaakt?

Marjon van VOV: "Deze tweeledigheid intrigeert mij vanaf de start van mijn job bij VOV. Onze sprekers op Pitstops en andere activiteiten bieden zowel voeding voor de L&D-ers zelf als handvatten voor hen om hun organisatie aan het leren te krijgen. Ik vraag mij af: in hoeverre helpt a bij b?"

Jorien Enning, auteur van Eenden, appeltaarten en zwarte gaten antwoordt: "Ik zie het als de kerntaak van de L&D-er om leren mogelijk te maken. Hiervoor heb je twee basisvoorwaarden nodig: enerzijds leidinggevenden die het goede voorbeeld geven en anderzijds L&D-ers die de keuze maken dat ze het leren willen organiseren. Hierin heeft een netwerk als VOV een belangrijke rol, in het versterken van die keuze, door inspiratie, nieuwe inzichten en ideeen en actuele handvatten te bieden. Het zijn alle vitamines voor de L&D-geest." 

Naast Enning geven ook de andere goeroes die ons de afgelopen weken in Start to Learn hebben bijgestaan, zoals Japke-d. Bouma, Pascal Van Loo, Cyriel Kortleven en Jane Bozarth in dit artikel 'De L&D-er als rolmodel?' hun kijk op het belang van een rolmodel tout court, vertellen ze in hoeverre ze er zelf in slagen hun talk te walken én schijnen ze een licht op het belang van het rolmodelmodel voor L&D-ers zelf.

De vraag waar we mee eindigen is: kan een L&D-er overvoed raken? Is er een gevaar dat ze zozeer het leren en ontwikkelen ademen dat ze een allergische reactie opwekken bij hun collega's?

De vraag van de week is deze keer eenduidig: Hebben jullie daar ervaring mee? Zijn jullie er al eens over gegaan in de verspreiding van het leervirus? We horen het graag, heel graag in onze Linkedin Groep of via info@vov.be

Lees ook ...