Terugblik eerste online VOV-Pitstop

VOV-Pitstops
Vertrokken Plat

We hadden het grote geluk dat de sprekers, die hadden toegezegd voor een live sessie, ook allemaal te vinden waren voor een online alternatief. Marijke Verbruggen van KULeuven sprak over inzetbaarheid (een verslag van die presentatie vind je hier), Tim Vanderhaeghen van Groen over werken vanuit talenten (een teaser op zijn aanpak vind je onderaan de boekbespreking bij stap 1 van Start to Learn) en Jasper Verplanken van uman.ai over kennisdeling.

Uitwisseling

De kracht van de ‘gewone’ Pitstop ligt voor een groot stuk in de uitwisseling, de mogelijkheid tot netwerken. De meeste sessies staan niet op zich, maar zijn aanleiding om met collega’s op bepaalde topics verder in te gaan. Die natuurlijke uitwisseling hebben we moeten missen.

We hebben wel geleerd dat de middelen om uitwisseling online alsnog mogelijk maken, zeker een meerwaarde hebben. Toen we de break-out rooms aan het begin van de Pitstop even testten, weigerden enkele leden al om eruit te komen! Zo kennen we ze. Maar zeker ook daarna, in het inhoudelijke gedeelte, vervulden ze goed de functie van ‘kleine groepjes’, waarbij er daarna altijd iemand bereid was hetgeen besproken werd in die groep plenair te delen.

Interactie

‘Gij zult de chatfunctie gebruiken,’ was een van Mathias’ geboden. En inderdaad, de chatfunctie bleek ook tijdens de Pitstop een meerwaarde. Het zorgt voor een dubbele interactie: mensen kunnen hier ingaan op vragen van de spreker, maar ook hun eigen vragen stellen en zelfs onderling discussies voeren. Online heeft wat dat betreft zelfs een streepje voor op live, waar chatten gelijk zou staan aan een gesprek beginnen onder een presentatie.

Wat ook heel goed was, was dat de sprekers allemaal polls hadden gebruikt in hun presentatie om interactie te bevorderen. Ook dit werkte. Net als de actieve moderatie van Mathias, die onontbeerlijk was.

Feedback

Na onze VOV afsluiter, die we opzettelijk luchtig hadden gehouden vanwege de dag die online toch wel langer voelt, bleven we met ons twee toch wat verweesd achter. Luchtigheid (om niet te zeggen: humor) is toch echt wel lastig zonder directe reactie van het publiek. ‘Hebben we nu zelf de klassieke fout gemaakt door online hetzelfde te doen als wat we live zouden doen?’ vroegen we ons hardop af.

Uw feedback zal het leren. Want - en daar ging onze presentatie over – dat is hetgeen waar we bij VOV altijd op kunnen bouwen. L&D-ers zijn in voor verandering, zetten hun groeimindset aan, communiceren oplossingsgericht en zijn zelfbewust. Zo kunnen wij leren van onze fouten (stap 2 in Start to Learn).

Verder met online

En: verder gaan op wat werkt. Want online biedt toch wel kansen voor een Vlaanderenbrede vereniging. Hier gaan we de komende tijd eens goed over nadenken. Zouden jullie ons in de tussentijd alvast kunnen laten weten welke online systemen door jullie organisaties worden ondersteund? Bedankt!

De VOV-Pitstop ‘How to Change?’ op 11 juni gaat in ieder geval ook online door