Tom Saeys: “Veel managers gebruikten het afgelopen jaar covid-19 als excuus, want L&D wordt als eerste aan de kant geschoven tijdens zulke crisismomenten.”

50 jaar VOV
Vov Banner 50X5

Wat kenmerkt voor u een goede L&D-er? Waarom?

“Iemand die verstand heeft van zijn/haar job, iemand die spreekt uit expertise en iemand die de weg bewandeld heeft. Iemand die bovenal weet waarover het gaat, je moet geleerd hebben, maar ook geleefd hebben. Een goede L&D-er is iemand die meegaat met zijn klanten tot waar zijn/haar kennis reikt.”

“Daarnaast verstoppen veel L&D-ers zich achter een zogezegde paraplu. Het is gemakkelijk om als L&D-er de eindverantwoordelijkheid ergens af te geven. Degenen die niet geleefd en niet geleerd hebben, zullen zich dus effectief wegsteken achter de ondernemer die de ’eindverantwoordelijkheid’ draagt. Dat zal resulteren in slechtere beslissingen, waardoor een goede L&D-er zich achteraf moet gaan bewijzen bij dat bedrijf dat L&D een goede beslissing is.”

 

Wat is de belangrijkste les die u heeft geleerd in uw carrière?

“Een heel belangrijke les: jouw publieke identiteit, zijnde jouw imago, mag niet alles verslindend worden. In de sector waar ik in zat, gaat het verhaal vaak over jezelf en moet je dat naast je kunnen leggen. Het is gemakkelijk om te gaan vergelijken, want in gelijkheid connecteren we: waar ik je kan helpen met je problemen door de oplossingen die ik ondertussen gevonden heb. Dat is een valkuil waar ik in het verleden al een aantal keer in ben getrapt.”

“Wat ik het laatste jaar over mezelf heb geleerd is dat ik goedgelovig ben. Je moet niet altijd iedereen vertrouwen. Mensen zeggen vaak dat ze iets zullen doen, maar dan is er geen geld of ligt het wat moeilijk…  Veel managers gebruikten het afgelopen jaar covid-19 als excuus, want L&D wordt als eerste aan de kant geschoven tijdens zulke crisismomenten. Les: ‘Trap niet in loze beloftes’. Ik zeg steeds tegen mijn klanten: ‘Alle klanten liegen altijd’, het laatste jaar ben ik daar zelf ingelopen.

 

Hoe ziet u de wereld van L&D in de toekomst evolueren?

“Positief, omdat ik denk dat elk zichzelf respecterend bedrijf L&D nodig heeft en erop in zal moeten zetten in de toekomst. Elk bedrijf zal hulp nodig hebben van buitenaf om te kunnen groeien, en ik denk dat het bedrijf dat de strafste L&D-er aan zijn kant heeft, het snelst zal groeien. De strafste L&D-er is natuurlijk niet één persoon, maar gaat eerder over de relatie tussen de ondernemer en de L&D-er. Die moeten als één blok zijn en dat zal vonken geven.”

 

Zijn er trends in de wereld van L&D of de arbeidsmarkt in het algemeen die u zorgen baren?

“80% doet L&D in bijberoep, zij pikken natuurlijk de markt van de 20% L&D-professionals die het effectief als beroep doen. Die tendens baart me wat zorgen. Ter vergelijking: ik kom uit de entertainment business en ik zag op een gegeven moment huisvrouwen die ‘professionele kinderfeestjes’ gingen organiseren, terwijl ik bezig was op wereldniveau. Zij communiceerden dan op de volgende wijze: ‘Hij vraagt daar zoveel geld voor en ik slechts zo weinig’. Die trend komt ook wat voor bij L&D, want ik geloof dat elk bedrijf L&D nodig heeft, maar niet elk bedrijf kan dat financieel aan en kiezen dan voor de ‘minderen’. Langs de ene kant vind ik het spijtig dat die wereld open en bloot ligt, langs de andere kant vind ik het goed want dat houdt jezelf scherp over alle nieuwe tendensen in de markt.”

“Nog eentje dat ik interessant vind: de goede 20% zoekt elkaar op en smeedt partnerships. Trouwens, de Nederlands en Vlaamse markt sluiten zeer goed op elkaar aan. Heel vaak is het zo dat Vlamingen iets ontwikkelen en Nederlanders het door hun lef en expertise als eerste uitrollen. Onze noorderburen zijn ook al veel langer met L&D bezig, hebben grotere bedrijven en dus ook grotere budgetten bij HR om nieuwe zaken te proberen.”

 

Wat zou u zelf het komende jaar graag bijleren, aanleren of afleren?

“Een dag niet geleerd, is een dag niet geleefd. Voor mij ligt er wel een verschil in het allemaal leren en effectief ook leven. Ik vind dat je elke dag moet lezen, elke dag jezelf moet verrijken met interessante podcasts, mensen, … maar je moet dan ook die kennis implementeren. Dit jaar moet ik leren een balans te vinden tussen vriendschappelijkheid en professionaliteit.”

Lees ook ...