VOVontheroad bij UNI-Learning / FLOWSPARKS

VOV-Nieuws Digitaal leren
Yves

Vande Velde: “UNI-Learning is al meer dan 25 jaar actief in de learning branche, eerst met bedrijfsdocumentatie (oa manuals) daarna met e-Learning. Vandaag de dag ligt de nadruk sterk op FLOWSPARKS, het door UNI-Learning zelf ontwikkelde softwareplatform, die gebruikers in staat stellen om zelf e-Learning te maken. Uiteraard zijn er nog steeds Project Creators  (FLOWSPARKS & e-Learning Services) aan boord die maatwerk e-Learningprojecten ontwikkelen voor en met onze klanten.

UNI-Learning telt 56 medewerkers, waarvan de helft op het Nederlandse kantoor in Eindhoven werkt en de andere helft in het hoofdkantoor te Gent. Naast het team van sales- en marketingmensen en een productieteam met veel experten is er ook een team van ‘success coaches’ die fungeert als schakel tussen verkoop en ontwikkeling en die klanten helpen om met FLOWSPARKS aan de slag te gaan. UNI-Learning zorgt niet enkel voor de tool maar ook voor de begeleiding om een learningtraject succesvol te integreren binnen de bedrijven.

Christophe Jacobs is een van hen. Hij is degene die ons meer gaat vertellen over het product.

FLOWSPARKS is een cloud-based platform om online learning te maken. Het bestaat uit een grote bibliotheek aan didactische formats, van flash cards, tot surveys, tot games en roadmaps. De auteur van de e-Learning – dit kan iemand binnen het bedrijf zijn of iemand van UNI-Learning – stelt zichzelf eerst de vraag wat hij met de e-Learning wil bereiken. Daarna ontvangt hij de menukaart van formats die zouden kunnen helpen om dat doel te bereiken. Het gebruik is heel laagdrempelig, maar er zit veel advies en ondersteuning in, zodat ook vakexperten makkelijk hun weg vinden. Zo worden ze door de template gestuurd om de verhouding tekst en beeld optimaal te gebruiken.  

Zijn er bepaalde sectoren die meer of minder gebaat zijn bij een product als FLOWSPARKS?

Jacobs: “We hebben daar onderzoek naar gedaan en merken dat we in alle sectoren aanwezig zijn.  Al zien we dat de vertegenwoordiging vooral te maken heeft met de affiniteit van de salespersonen. In België zijn ze meer vertrouwd met de financiële en industriële sector, waar ze in Nederland meer werken in bijvoorbeeld de zorgsector. Maar dat heeft niks met het product te maken.” ‘Salespersoon’ Jonas Maerschand: “Ik kom zelf uit de retail en daar zie ik veel klanten die hun voordeel doen met FLOWSPARKS, omdat je zo kort op de bal kunt spelen. Als er zich een vraag voordoet, hoef je niet iets van scratch op te bouwen. Maar je start direct met een toolbox aan bewezen concepten, zowel technisch, grafisch als pedagogisch. Ideaal voor bijvoorbeeld acties of promoweken waarbij medewerkers nieuwe informatie moeten geven of tijdelijk op een bepaalde afdeling moeten bijspringen.” Vande Velde: “Hetzelfde bij BASF, waarover Alain Molinard getuigde op de VOV-Beurs. Het bedrijf had een leasingplan voor elektrische fietsen geïntroduceerd maar besefte al snel dat dit kon leiden tot meer incidenten op de weg van en naar het werk. Binnen een week hebben ze toen zelf een module gemaakt om de gebruikers beter te informeren over de wegcode.”

FLOWSPARKS is een SAAS oplossing met een jaarlijkse licentie die perfect kan schalen met het groeiproces. Op die manier kunnen organisaties makkelijk zelf hun investeringtraject om kennis digitaal te activeren, bepalen. De weerstand die in veel bedrijven bestaat rond online learning, verdwijnt zo snel eens men kennis maakt met de voordelen van een tool zoals FLOWSPARKS.

En wat is de ervaring van Margot en Marjon van VOV met FLOWSPARKS

We kregen van Christophe Jacobs een spoed workshop. Na een half uur konden we al aan de slag in de tool zelf. Het thema ‘Cheese Doodle Day’ leek een ideaal topic om rond te werken. We zochten wat beeldmateriaal en informatie op. En meteen konden we dit verwerken in FLOWSPARKS.

*Het resultaat van onze e-learning over Cheese Doodles kan je hier bekijken!